Betyg och bedömning

Bild: Helena Bergendahl
Vi ger här en övergrippande sammanfattning av hur vi bedömer elevernas kunskaper och färdigheter i de fyra SO-ämnena: Geografi, Historia, Religion och Samhällskunskap. För en utförligare beskrivning av de olika kunskapskraven för respektive ämne hänvisar vi till UNIKUM och skolverkets hemsida.

Något förenklat kan man säga att det är 5 fem färdigheter vi bedömer i samtliga SO-ämnen.

Analysförmåga (denna förmåga är viktigare än de övriga 4 tillsammans.)

Se utifrån och växla mellan olika perspektiv
Beskriver orsaker och konsekvenser
Föreslå lösningar
Förklara och påvisa samband
Jämföra: likheter och skillnader
Jämföra: för- och nackdelar

Begreppsförmåga

Vilka begrepp används?
Förstå innebörden av begreppen
Koppla begreppen till varandra
Använda begreppen i olika sammanhang
Använda begreppen i nya sammanhang

Kommunikativ förmåga

Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter
Framföra och bemöta argument
Redogöra - Presentera
Resonera - Redovisa
Motiver - Formulera
Samtala - Diskutera

Förmåga att förstå och behandla information

Söka
Samla
Strukturera / Sortera
Kritiskt granska information
Skilja mellan fakta och värderingar
Avgöra källors användbarhet och trovärdighet

Metakognitiv förmåga (förmågan att förstå sitt eget lärande.)

Tolka - Värdera
Reflektera
Pröva och ompröva
Ha omdömen om - Avgöra rimligheten
Välja mellan olika strategier
Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang


Vi gör skilland mellan elevens kunskapsbredd och kunskapsdjup. Att ha bred kunskap betyder att eleven har faktakunskaper. Att ha djup kunskap betyder att eleven kan analysera, se orsaker och konsekvenser samt har förmågan att se på händelser och företeelser ur olika perspektiv. Det är den djupa kunskapen som eleverna ska utveckla mest och det är de förmågorna som skolverket väger in i de högre betygsstegen.

Alla elever måste ha goda faktakunskaper men det räcker inte för höga betyg. Eleven måste kunna använda sina faktakunskaper för att visa fördjupad kunskap.

Exempel:

En elev kommer inte få ett högt betyg även om eleven kan räkna upp Sveriges alla floder. Det är först när eleven använder sina kunskaper om floder för att resonera om hur vi människor påverkar och påverkas av floder. Vilka funktioner en flod kan ha och hur det har förändrats över tid. Hur olika personer använder och nyttjar floden på olika sätt.

Flugfiskaren gör det på sitt sätt och den ansvarige för ett vattenkraftverk gör det på sitt sätt. Med detta vill vi visa att elevens analyserande förmåga är helt avgörande vid vår bedömning av elevens kunskaper och var på betygsstegen eleven befinner sig.

Samma resonemang går att beskriva i denna enkla tabell:


Bedömning av kunskapens bredd och djup


Bedömnings aspekter Godtagbara kunskaper Mycket goda kunskaper
Kunskapens bredd:
Kvantitativ bedömning. Underbyggda resonemang som kännetecknas av att..
Eleven använder lite fakta, få exempel, beskrivningar, förslag, källor och ställer få frågor. Eleven använder mycket fakta, många exempel, begrepp, beskrivningar, förslag, källor och ställer många frågor.
Kunskapens djup:
Kvalitativ bedömning.
Utvecklade resonemang som kännetecknas av att...
Eleven använder få och korta ”kedjor” av samband, begreppsrelationer, orsaker, konsekvenser, lösningar, mönster, förklaringar och perspektivbyten. Eleven använder många och långa ”kedjor av samband, begreppsrelationer, orsaker, konsekvenser, lösningar, mönster, förklaringar och perspektivbyten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar