Religion

File:Religious syms.svg
Bildkälla: Wiki Commons

SYFTE
 I ämnet geografi ska eleverna utveckla sin förmåga att:

  • analysera olika religioner och livsåskådningar samt olika tolkning or bruk inom dessa
  • analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället
  • reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet
  • resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller
  • söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet

CENTRALT INNEHÅLL
 I ämnet religion fokuserar vi på följande centrala innehåll:

  • Religioner och andra livsåskådningar
  • Religion och samhälle
  • Etik
För en detaljerad beskrivning av det centrala innehållet i Religion hänvisar vi till kursplanen i Religion.

LÄSÅRSPLANERING

På Hedeskolan har vi en övergripande plan för vad som behandlas i de olika årskurserna. Denna planering kan komma att förändras beroende på vad vi anser vara viktigast att arbeta med just för tillfället.

ÅK 7:
 Höstterminen: Systerreligionerna, judendom, kristendom och dess inriktningar
Vårterminen: Islam

ÅK 8:
Höstterminen: Hinduism
Vårterminen: Buddhism

ÅK 9:
Höstterminen: Asiatiska religioner, Shintoism, Konfucianism, Daoism
Vårterminen: Filosofi, religiösa rörelser och livsåskådningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar