Bildkälla: Wiki Commons |
SYFTE
I ämnet geografi ska eleverna utveckla sin förmåga att:
- analysera olika religioner och livsåskådningar samt olika tolkning or bruk inom dessa
- analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället
- reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet
- resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller
- söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet
CENTRALT INNEHÅLL
I ämnet religion fokuserar vi på följande centrala innehåll:
- Religioner och andra livsåskådningar
- Religion och samhälle
- Etik
LÄSÅRSPLANERING
På Hedeskolan har vi en övergripande plan för vad som behandlas i de olika årskurserna. Denna planering kan komma att förändras beroende på vad vi anser vara viktigast att arbeta med just för tillfället.
ÅK 7:
Höstterminen: Systerreligionerna, judendom, kristendom och dess inriktningar
Vårterminen: Islam
ÅK 8:
Höstterminen: Hinduism
Vårterminen: Buddhism
ÅK 9:
Höstterminen: Asiatiska religioner, Shintoism, Konfucianism, Daoism
Vårterminen: Filosofi, religiösa rörelser och livsåskådningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar