Samhällskunskap

Bildkälla: Multimediabyrån



SYFTE

I ämnet samhällskunskap ska eleverna utveckla sin förmåga att:

  • reflektera över hur individer och samhällen, formas, förändras och samverkar
  • analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv
  • analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller
  • uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv
  • söka information om samhället från medier, Internet, och andra källor och värdera deras relevenas och trovärdighet
  • reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser
CENTRALT INNEHÅLL

 I ämnet samhällskunskap fokuserar vi på följande centrala innehåll:

  • Individer och gemenskaper
  • Information och kommunikation
  • Rättigheter och rättskipning
  • Samhällsresurser och fördelning
  • Beslutsfattande och politiska idéer
För en detaljerad beskrivning av det centrala innehållet i Samhällskunskap hänvisar vi till kursplanen i Samhällskunskap.

LÄSÅRSPLANERING

På Hedeskolan har vi en övergripande plan för vad som behandlas i de olika årskurserna. Denna planering kan komma att förändras beroende på vad vi anser vara viktigast att arbeta med just för tillfället.

ÅK 7:
Höstterminen: Massmedier
Vårterminen: Lag och rätt

ÅK 8:
Höstterminen: Kommunen
Vårterminen: Sverige i dag

ÅK 9:
 Höstterminen: Politiska system
Vårterminen: Samhällsekonomi / Globalisering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar